Häälikumäng! Mäng iga väikelapse ema käekotis ;)

Kas oled kunagi olnud olukorras, kus sinu väikelaps vajab lõbusat ja harivat tegevust, kuid sul pole midagi käepärast? Häälikumäng on just see, mida otsid!

See lihtne, kuid tõhus mäng aitab sinu lapsel arendada keelelist teadlikkust ja häälikute eristamise oskust, samal ajal pakkudes lõbusat ajaviidet. See mäng on sobilik juba lapsele alates 2,5ndast eluaastat.

Kõige parem on see, et selle mängu jaoks vajalikke esemeid leiate otse oma käekotist või kodustest tarvikutest. Olenemata sellest, kas olete kodus, reisil või ooteruumis, on häälikumäng ideaalne kaaslane, et hoida sinu lapse meeli ergutatud ja õppimisprotsessi põnevana.

Loe edasi (või vaata lihtsalt videot), kuidas seda lihtsat mängu mängida ja miks see on kasulik sinu lapse keelelisele arengule.

(NB! Mängides ära kuidagi rõhuta häälikuid või sõnu, ütle neid ikka nii nagu sa tavaliselt ütled. Videot tehes mina lihtsalt tegin seda, et oleks  aru saada, mida ma mõtlen ;))

Vaata videot, kus ma kõik häälikumängu etapid lahti seletan ja näiteid toon.

Mängu eesmärgid

  • Otsesed eesmärgid:
    • Aitab lapsel teadvustada häälikuid oma keeles.
    • Analüüsida häälikuid sõnas.
  • Kaudsed eesmärgid:
    • Valmistada last ette kirjutamiseks ja lugemiseks.
    • Oluline ettevalmistus liivapaberitähtede ja liikuva aabitsa jaoks.

Mängu esitlus

  • Tegevused rühmaruumis, kuid kodus saad olla nii palju rohkem paindlikum:
    • Grupitegevus väiksemale lastegrupile.
    • Tegevus toimub tavaliselt põrandamatil.
    • Kutsu laps tegevusse.
    • Sageli vastab grupp koos. Erinevate vastuste korral kinnita, mis on antud hetkel asjakohane (nt “Oo, jah, “vaas” algab häälikuga “v””).
    • Esitlustel kasutatakse häälikuid ja see pole seotud tähenimede ega õigekirjaga.

Väike vihje, et seda mängu on hästi vahva alustada lapse nime esimese häälikuga 🙂

Etapid

1. ETAPP – SÕNA ESIMESE HÄÄLIKU UURIMINE

1.1. Üks eraldatud ese
  • Palu lastel tuua ühe kaupa valik esemeid või pane need ise esitluskandikule valmis (6-7 eset).
  • Võta üks ese kätte, nii et see oleks selgelt eraldatud ja tõsta üles, et kõik lapsed näeksid.
    • Näide: Ese on “pliiats”.
    • Ütle: “Ma näen oma väikese silmaga midagi, mis algab häälikuga “p”, “p””.
    • Lapsed vastavad: “Pliiats!”.
    • Sina vastad: “Jah, pliiats algab häälikuga “p””. Pane ese mati peale või kandikule.
  • Korda tegevust järgmise esemega (nt “lammas”).
1.2. Kaks väga kontrastset häälikut
  • Alusta kahe esemega, seejärel lisa järk-järgult uusi esemeid.
  • Veendu, et matil olevate esemete nimed algaksid erinevate ja kontrastsete häälikutega.
    • Näide: Matil on pliiats ja kustutuskumm.
    • Ütle: “Ma näen oma väikese silmaga midagi matil, mis algab häälikuga “p”, “p””.
    • Lapsed vastavad: “Pliiats!”.
    • “Jah, pliiats algab häälikuga “p””. Eemalda pliiats ja lisa uus ese (nt lehm).
    • Jätka tegevust, lisades järk-järgult uusi esemeid.
1.3. Kaks sarnast häälikut
  • Esemed on matil paaridena sarnaste algushäälikutega.
    • Näide: kauss ja hobune.
    • Ütle: “Ma näen oma väikese silmaga midagi matil, mis algab häälikuga “k”, “k””.
    • Lapsed vastavad: “Kauss!”.
    • “Jah, kauss algab häälikuga “k””. Pane paar ära ja võta uus paar (nt müts ja nööp).
    • Jätka tegevust erinevate paaridega (nt ka sellistega nagu banaan ja paber; gloobus ja kell).
1.4. Esemed keskkonnast
  • Vali häälik ja kutsu lapsed tuvastama esemeid, mis algavad valitud häälikuga.
    • Näide: “Ma näen oma väikese silmaga midagi riiulil, mis algab häälikuga “k””.
    • Lapsed vastavad: “Korv”, “Kauss”, “Kell”, “Kahvel”.

2. ETAPP – SÕNA ESIMESE JA VIIMASE HÄÄLIKU UURIMINE

  • Koguge keskkonnast piisavalt esemeid paaridena.
    • Näide: pintsel ja pastakas.
    • Ütle: “Ma näen oma väikese silmaga midagi matil, mis algab häälikuga “p” ja lõpeb häälikuga “s”.
    • Lapsed vastavad: “Pastakas”.
    • “Jah, pastakas algab häälikuga “p” ja lõpeb häälikuga “s”.
    • Jätka tegevust uute paaridega (nt kauss ja konn).

3. ETAPP – SÕNA KÕIGI HÄÄLIKUTE UURIMINE

  • Mõtle sõnale ja kutsu lapsed kuulama kõiki häälikuid antud sõnas.
    • Näide: Kui sul on ese, ütle: “Vaata, mis mul siin on”.
    • Näita eset ja ütle: “Kuulame kõiki häälikuid sõnas “auto”, “a-u-t-o”.
    • Kui eset pole, ütle: “Kuulame kõiki häälikuid sõnas “laud”, “l-a-u-d”.

4. ETAPP – HÄÄLIKUD IGAL POOL SÕNAS

  • Vali häälik ja kutsu laps leidma sõna, kus see on.
    • Näide: “Kas sa saad öelda sõna, kus on häälik “l””.
    • Vastused võivad olla: lepatriinu, lamp, lehtsalat, õhupall, tulp, alligaator, viiul, sandaal, pall, kell jne.

Kas sina mängid oma lapsega häälikumängu? Kuidas teil see välja tuleb? 🙂