Montessori beebihommikutest mänguhommikuteni (1. osa)

Kuulsin esimest korda Montessorist, kui L. oli 6-7-kuud vana. See maailm tundus nii kirju, samas nii põnev ja õige. Eestikeelset kirjandust selle kohta ei olnud (sh ka eriti blogisid) ning rahvusvahelistel lehekülgedel orienteerumine algaja jaoks oli paras teadus. Kuna värskelt oli asutatud just Eesti Montessori Ühing, mille asutamiskoosolekul käisin isegi, tundsin, et tahan sellest teemast rohkem teada.

Beebihommikud

Kirjutasin tol ajal ühingu esinaisele Asnate Tuulikule, kes ka ise blogib (Our little paradise island) ning küsisin, kas ta oleks valmis tasu eest oma teadmisi jagama (austus teiste aja suhtes ). Leppisime kokku, et leian veel mõned huvilised ning viskasin üleskutse välja oma beebigruppi, kust minuga liitus veel 6 ema.

Kuna lapsed olid tol ajal veel väga väikesed, kujunesid neist üle kahe nädala toimunud kohtumistest emade vestlusringid, kus lapsed pigem lihtsalt roomasid natukene ringi ning mängisid mõne leluga, emad jõid kohvi ja jutustasid. Rääkisime teemadest, mis olid täpselt sel hetkel meie kõigi laste jaoks aktuaalsed. Näiteks esimesel kohtumisel oli üldisem sissejuhatus Montessori meetodisse, teisel kohtumisel rääkisime toitumisest, ehk kuidas tutvustada lapsele lisatoitu, kolmandal üldmotoorikast ning neljandal kohtumisel keele arengust ning selle toetamisest.

Kohtumised kestsid umbes 2h ning Asnatel oli alati kaasa võetud näitlikke materjale ning meie pisikeses kinnises Facebooki grupis toimus lisaks suur info ning kogemuste jagamine.

Saabus suvi ning ühiseid kohtumisi oli raskem kokku leppida, läksime suvepuhkusele

Mis järgmiseks?

Sügisel kui L. kõndis juba aktiivselt (vanus ~1-aasta), teda jälgides nägin, et ta on valmis uuteks väljakutseteks, samas tundsin endiselt, et kogu selles infotulvas Montessori kohta on natukene keeruline orienteeruda, et hea kui on mõttekaaslased ümberringi.

Kuna tahtsin nüüd veel sügavamale asja ivani jõuda, ning praktilisemaks minna, otsustasin kaasata vanemaid lapsi, sest Montessori meetodi võlu seisneb selles, et erivanuses laste grupid toimivad just kõige paremini, lisaks neil vanematel on juba ka kogemus olemas.

Kõigepealt uurisin olemasolevast grupist, kes on valmis jätkama (et palju üldse võiks uusi liikmeid kaasata, et grupp liiga suureks ei läheks) ning seejärel panin üleskutse üles Montessori Eesti Sõprade Facebooki gruppi. Otsisin meie lastest vanemaid lapsi ning panin tingimuseks, et soovijatel oleks minimaalsed baasteadmised Montessorist. Minu enda pisikene eesmärk oli see, et utsitame vanematega üksteist asju uurima ning oleme justkui üksteise toetusgrupp. Lapse ülesse kasvatamiseks on tarvis ikka tervet küla

Huvi oli päris suur ning üsna kiiresti tuli üleskutse alla kirjutada, et ma enam uusi liikmeid ei otsi. Tänaseks on meie grupis 10 liiget ning 12 last, sh Asnate on endiselt meiega, kuid rohkem jälgija rollis, kui aktiivselt osalejana.

Mänguhommikud, mis need veel on?

Mänguhommikud on regulaarsed kohtumised, kus vanemad ja lapsed saavad kokku ning veedavad ühiselt aega tehes Montessori vaimus tegevusi. Siinkohal ei hakkaks ma ise pikemat definitsiooni otsima ning panen siia Montessori Eesti Ühingu enda poolt algatatud mänguhommikute kirjelduse blogipostituse lingi (Meie Montessori mänguhommikud).

Lapsed armastavad korda, sh rutiini, seega kohe esimesel kohtumisel otsustasime, et mänguhommikud saavad olema iganädalased ning toimuma kindlal nädalapäeval ja kellaajal, lisaks alati samas kohas, meie juures. See on ka vanematele lihtsam kui nädalaplaane teha. Alguses olid kohtumised 2-tunnised, kuid vaikselt on need liikunud 2,5-3-tunnisteks, kuid sisust kohe lähemalt.

Selle blogipostituse kirjutamise ajaks on meil toimunud juba 15 mänguhommikut, wow!

Mänguhommikute formaat on arenenud täpselt nii, kuidas meie vanematena ning oleme teinud teatud otsuseid lapsevaatluse põhjal ning uusi tegevusi lisanud või olemasolevaid kohandanud.

Ajakava:

  • 10.00 – 10.30 lapsed ja vanemad saabuvad. Emad joovad tassi kohvi, lapsed kohanevad kohaga ning üksteisega.
  • 10.30 – alustame praktilise elu tegevusega, mis alguses kestis umbes vaid 15-20minutit, kuid vaikselt on see aeg lausa nihkunud mõnedel mänguhommikutel 45minutile.
  • ~11.20 – olenevalt praktilise tegevuse lõppemisest, muusikaline osa.
  • … ja seejärel vaba mäng 12ni/13ni, et kuidas parasjagu lapsed end tunnevad ning kas tuleb kuhugi edasi tõtata või on veel viivuke aega. Soojemate ilmadega kindlasti plaanime minna õue, talvel kuidagi on olnud lihtsam tubaseks jääda.

Meie mänguhommikud on väikese tasuga (5EURi/pere umbes 8-9-kohtumise kohta), ning selle eest varun tavaliselt mina praktilise elu tegevuse jaoks tarviliku (toit) ning emmesid on alati ootamas kohvi. See on mugav lahendus, et iga ema ei peaks mänguhommiku eel mõtlema hakkama, kust poest ja mida tarvis kaasa haarata, tuleb lihtsalt ise kohale jõuda.

Järgmistes postitustes kirjutan täpsemalt, mis meie mänguhommikute muusikaline vahepala endast kujutab ning ettevalmistatud keskkonnast, mis me emadega ühiselt igaks korraks ette valmistame, et praktilise elu osa kulgeks sujuvalt.   Loe lisaks:

Loe lisaks: