Kunstitegevused ja Montessori

Montessori haridusfilosoofia rõhutab kunsti tähtsust lapse arengus ja seetõttu on kunstitegevused Montessori rühmaruumides väga olulised. Montessori metoodika järgi on laps loomult uudishimulik ja loominguline ning kunstiõpetus aitab lapsel arendada oma kujutlusvõimet, loovust, eneseväljendust, ruumilist taju ja käelist osavust (käe-silma koordinatsiooni ja peenmotoorikat).

Lõikamine ja liimimine – näiteks kollaaži tegemine

Montessori meetodis on kunstitegevused integreeritud teiste õppevaldkondadega ning neid kasutatakse õppeainete illustreerimiseks, süvendamiseks ja laiendamiseks. Näiteks võib kunsti kasutada geomeetria mõistete õpetamiseks, kus lapsed saavad luua kujundeid erinevatest materjalidest. Samuti võib kunsti kasutada ajaloo ja kultuuri tutvustamiseks, kus lapsed saavad maalida erinevate kultuuride lippe, rahvarõivaid või tähtsündmusi.

Kartulitemplitrükk guaššvärvidega

Siin on mõned näpunäited, kuidas esitleda kunstitegevusi lapsele koduses keskkonnas:

  1. Lase lapsel ise valida kunstitegevus. Anna lapsele valida erinevate kunstitegevuste vahel, et ta saaks valida midagi, mis teda huvitab ja milles ta soovib osaleda. See annab talle võimaluse tunda end kaastuna õppeprotsessi. Näiteks võite lapsele pakkuda erinevaid värve, pintslit ja paberit ning lasta tal ise valida, mida ta soovib joonistada või värvida.
  2. Kasuta erinevaid materjale. Montessori metoodika põhimõte on, et õppekogemus peaks olema terviklik ja käed-külge. Seega paku lapsele erinevaid materjale, nagu näiteks värvipliiatseid, värve, pliiatseid, pastelle, savimassi jne. Lase lapsel uurida ja katsuda neid, et ta saaks neid tundma õppida ja neid kasutada.
  3. Loo sobiv keskkond, mis innustab loovust. Loo lapsele sobiv keskkond, kus ta saab rahulikult kunsti teha ja end väljendada. Näiteks võite luua vaikse ja rahuliku nurgakese, kus on olemas kõik vajalikud materjalid ning kus laps tunneb end mugavalt ja turvaliselt. Lisaks kunstnike ja kunstistiilidega seotud raamatute vaatamisele saate lapse silmade kõrgusele seinale riputada ka kuulsate kunstiteoste koopiaid, mis inspireerivad ja loovad õhkkonna, kus kunsti tegemine on loomulik ja lõbus. Julgustage lapsi kunstiteoseid vaatlema ja arutlema selle üle, mida nad näevad, nagu värvid, jooned, kujundid ja emotsioonid.
  4. Ära sekku liiga palju, lase tal tegutseda omas tempos. Montessori meetod rõhutab lapse iseseisvust ning loovust, seega lase tal proovida ja eksida ning nii avastada oma loovust ja eneseväljendust. See võib tähendada seda, et nad teevad vigu, kuid see on osa õppeprotsessist. Laps õpib ise probleeme lahendama ja iseseisvalt loovalt tegutsema.
  5. Näita talle erinevaid kunstistiile ja -tehnikaid ning julgusta eksperimenteerima. Tutvusta lapsele erinevaid kunstistiile ja -tehnikaid ning lase tal katsetada nendega. Näiteks võite näidata lapsele erinevaid maalitehnikaid, nagu näiteks akvarell, pastellid või õlivärvid.
  6. Julgusta iseseisvat õppimist. Anna lapsele vajalikud vahendid ja juhised, et ta saaks kunstitegevusega iseseisvalt hakkama. Näiteks võite anda talle retsepti või juhendi, kuidas värvi segada, kuid laske tal seejärel ise katsetada ja leida oma tee.
  7. Julgusta last ise oma tööd hindama. Lase lapsel ise hinnata oma tööd ja avastada, mida ta saab veel parandada. See aitab lapsel arendada oma enesehinnangut ja loomulikult veelkord loovust.

Oluline on meeles pidada, et Montessori meetod rõhutab lapse individuaalsust, seega on oluline, et lapse arengut jälgitakse ning tema vajadusi arvestatakse. Andes lapsele võimaluse ise valida ja katsetada erinevaid kunstitegevusi, saad toetada tema loovust ja eneseväljendust ning aitad kaasa lapse mitmekülgsele arengule.