Montessori koduõppe vahend “kangad” (fabrics)

Meie kursusel on vahendi inglisekeelne nimetus “Fabric boxes“.

Montessori pedagoogika terminisõnastik on kirjutanud järgmist: kangad (fabrics) – kompimismeele arendamiseks mõeldud kangatükid, mis sorteeritakse paarideks.

Materjal

  • Karp 1: 5-7 üksteisest väga erinevat kangatükki – erinevad nii värvilt kui tekstuurilt.
  • Karp 2: 5-7 üksteisele sarnast kangatükki nii värvilt kui tekstuurilt.
  • * Kõik kangadtükid on lõigatud sama suureks ning neid vahetatakse aeg-ajalt.

Vahendi eesmärk on kompimismeele arendamine.

Meie kurususe oluline osa on erinevate vahendite ise valmistamine ning kangaste karbid on üks neist. Mälu teeb põnevaid trikke ning alguses asungi enda kangavarudest välja otsima kõiki ühte värvi kangaid (tumesiniseid). Õnneks on mul fantastiline kursaõde Mai, kellega me kõike arutame ning sain aru, et võiks oma märkmeid lugeda ning tekkis ahhaaa moment: “Ahjaa, esimene krap on võimalik kontrastsed kangad” 😀 Enojah, nüüd mul on neid kangatükikesi veidi varuks ning tulevikus veidi muretum 🙂 Aga lõbus oli ning kummitama hakkas fifty shades of dark blue, ehk viiskümmend tumesinist varjundit… ehhee 😉

Kangad on vahend, mis on mitte visuaalne paaride leidmine ehk ei kasutata nägemismeelt. Silmad tuleks panna kinni või kasutada silmaklappe. Silmaklappide kasutamine tagab selle, et pole soovi “veidike piiluda” ning saad päriselt keskenduda meelele, millega töötad.

Karp 1 on üksteisest väga erinevad kangatükid, karp 2 on konkreetse meele veelgi rohkem arendamine (refinment), seepärast seal karbis võiksidki olla üksteisele väga sarnased kangatükid, mille erinevust tõesti peab tundma (lapsed armastavad väljakutseid :)). Ühesugune värv on vaid boonuseks, et kui laps kasutabki nägemismeelt, siis ikka on keeruline 😀

Kangaste eest tuleb hoolt kanda! Neid tuleks aeg-ajalt pesta ja triikida, vajadusel ka ääri kohandada, sest osadel kangastel võib sealt niidikesi eralduma hakata. Nad peavad olema alati ilusad ja atraktiivsed! Kui vaja, siis tulebki paar lihtsalt välja vahetada.

Miks on soovitav need kangatükid lõigata siksak kääridega? Sellel on väga konkreetne põhjus 😉 Laps kasutab paariliste leidmiseks kompimismeelt ning kuna kangad on erinevad, siis see õmblus kangariba servas võib väga hästi reeta, millise kangaga on tegu (sh ka isegi vaid overloki õmblus!).

Laps katsub kangaid kasutades mõlemat kätt. Esitlust tehes tuleb kindlasti sellele tähelepanu pöörata, et laps saaks aru, mida sa teed. Istu sirgelt. Võta kangatükk kätte mõlema käega. Hoia kangatükki sõrmedega nii, et pöidlad on eespool ja ülejäänud neli sõrme kangatüki taga (jah, kasuta kõiki sõrmi!). Liiguta sõrmi üles ja alla, tee ringe ning tõesti tunneta! Oma kehaga püüa edasi anda lapsele arusaam, et seal tõesti on midagi, mida tunda.

Paariliste leidmine esitletakse lapsele terve karbiga (5-7 paari), seejärel kangad aetakse uuesti sassi ning kutsutakse last proovima. Jah, see ongi väga pikk esitlus, kuid mitte mingil juhul ei tohiks kiirustada! Kui sina kiirustad esitlust tehes, teeb seda hiljem ka laps. Tõesti tuleks võtta see aeg ning teha rahulikult, aeglaselt ning ise ka nautides 😉

Kui paarilise leidmise esitluses on enamasti alguses üks hulk ja teine hulk, mille seast paarilist leitakse, siis hiljem võib ka mõlemad hulgad sassi ajada, mis teeb ülesande veelgi väljakutsuvamaks 😉

Selle vahendiga saab teha ka ühe mängu – paarilise leidmine distanstilt, ehk üks hulk on nt ühe laua peal ja siis laps kompab seda konkreetset ühte kangatükki, jalutab kaugele teise klassi nurka ja peab mälu järgi leidma sealt vastase (ettevaatust silmad kinni kõnidides! :)).

Hiljem kui laps on karbiga 1 piisavalt töötanud tutvustatakse samamoodi karpi number 2.

Mingit konkreetset uut sõnavara selle vahendiga lapsele ei anta, kui tal huvi on, siis võib nimetada kangaste nimetusi.

Lapse vanus, kellele seda esitlust teha on umbes 3,5 aastat 🙂